The final tour

23 juni 2016 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Vandaag hebben we onze wekker gezet, we worden namelijk al voor acht uur opgehaald door een zekere Kevin voor een tour door LA. We hebben mazzel, de zon schijnt nog niet en vandaag blijft het redelijk koel. Maar eerst naar het restaurant voor een ontbijtje. Vandaag een pancake, scrambled eggs en een paar worstjes en wat fruit na. Tuurlijk met koffie. Dan naar de lobby waar we de shuttle hebben besproken die ons morgen naar het vliegveld gaat brengen. Zodra we zitten komt hij al binnen en schudden we handen. Dan blijkt dat de man al 60 mijl heeft gereden voor hij bij ons hotel was. Vandaag neemt hij ons op sleeptouw en vanavond mag hij weer 60 mijl terug naar huis. Oef.
​Eerst naar de pier van Santa Monica, waar de Route 66 eindigt. We wandelen vanuit de parkeergarage de pier op en snuiven de zeelucht op. Heerlijk. Dan een rondje pier en terug in een snelle wandelpas naar de auto. Hij heeft er de pas in. Dan naar de La Brea Tarpits, een deel van LA waar de olie nog op het water drijft en bacterieen ervoor zorgen dat er regelmatig gas opborrelt. Er is pas nog een aardbeving geweest en nu komen op de vreemdste plaatsen in het park olie en gassen naar boven. Ze zetten er pionnen op of omheen en als blijkt dat ze permanent zijn bouwen ze een muurtje er omheen. Er zou iemand een stukje wegzakken. In deze teerbronnen zijn gigantische hoeveelheden fossielen en beenderen gevonden. Er is bijvoorbeeld op het scheenbeen na, een complete mammoet naar boven gehaald. Vroeger zakte een mammoet weg, een sabeltandtijger dacht een gemakkelijk hapje te hebben en zakte ook meteen mee en dat jaren lang, dus daar ligt een berg beenderen van heb ik jou. Daarna reden we via de Farmers Market en Melrose avenue naar Beverly Hills. Uiteraard passeren we bekende straten zoals Sunset Blvd. Dan stoppen we bij Greystone, een Mansion waar vaak wordt gefilmd. We hebben geluk, vandaag geen opnames en we mogen het bezichtigen. Het is een prachtig landgoed met geweldig mooie tuinen en een lugubere geschiedenis. Er zijn uiteindelijk 2 mensen vermoord en de echte reden is nooit boven water gekomen. Er zijn wel vermoedens maar aangezien dit een heel rijke familie was met een grote vinger in de pap, is dit de doofpot in gegaan. Deze locatie is ook gebruikt voor de films Starwars, Startrek en X-men. Dan een rondje Beverly Hills waarbij we geen acteur of ster hebben gespot. Via de duurste winkelstraat Rodeo Drive en Wilshire Blvd door Hollywood, langs de Jim Henson Studio met Kermit en Charlie Chaplin, naar Hollywood Blvd. We parkeren in de parkeergarage en lopen een stuk van de Walk of Fame. Er lopen genoeg rare figuren rond, al dan niet verkleed. We zien Minnie Mouse, een Transformer, Michael Jackson, Superman, een paar Catwomen. We geven Shrek een hand en worden belaagd door een groep gelovigen. We bezoeken het Chinese Theater, Trudy legt haar handen in de afdrukken van Nicholas Cage en dan lopen we naar de Starbucks voor een snelle lunch. Verder gaat de reis. Helaas komen we wegens tijdgebrek niet op Mulholland Drive en bezoeken we de Hollywood sign niet van dichtbij. We moeten het doen met een foto op afstand. LA heeft veel culturen en die hebben hun eigen wijk. Little Koreatown, Chinatown, Ethiopietown, Little Bangladesh, Little Tokyo enz. We rijden door vele districten, Fashiondistrict, Toydistrict en ga zo maar door. Na vele markante gebouwen en musea, rijden we ook door South West LA, de wijk waar je 's avonds niet alleen moet lopen. We zien zwervers en daklozen en huizen waar bij ons de kippen nog niet willen wonen. De contrasten zijn enorm. Er was bijvoorbeeld ook een huis van 127 miljoen met 3 zwembaden en een landingsplatform voor 4 helicopters midden in Beverly Hills. Belachelijk gewoon. Verder hebben we flink gebabbeld met Kevin en veel geleerd over Amerika, de politiek, zorg en cultuur, kortom een lange enerverende dag die om kwart voor vier eindigde bij ons hotel. We nemen afscheid van Kevin en gaan ons opfrissen en voorbereiden op de reisdag. Daarna nog even eten in het restaurant beneden en aansluitend de boardingpassen printen. Morgen worden we om 10 uur naar het vliegveld gebracht en hopen weer veilig in het natte Nederland te landen. Het eerstvolgende verslagje zal dan ook in Nederland gemaakt worden. Iedereen bedankt voor het volgen van onze belevenissen en mocht je op bezoek willen komen, zullen we je niet al onze foto's en films in de maag splitsen :)

Ton

1. Bas en Helma:
    24 juni 2016
    Hoi T&T

Aan al het moois komt een einde. Jullie hebben een prachtige rondreis gemaakt door het westen van Amerika en ons er op een afstand volop van mee laten genieten.
    We vonden het leuk jullie te volgen en de dagelijkse belevenissen te lezen en de vele foto's te bekijken.

Voor straks een goede en rustige vlucht naar huis.

ps: We hebben de plaatselijke Jumbo en restaurants in Gemert eo al gewaarschuwd dat jullie in aantocht zijn zodat ze extra eten kunnen inslaan, want het is natuurlijk belangrijk dat je je maag langzaam aan kleinere porties laat wennen ;)
  2. Mirjam:
    24 juni 2016
    Jammer hoor, dat het eind vd reisverslagen nu ook in zicht is. Ik vond het zo leuk elke dag!
    Maar ben ook wel blij als jullie weer veilig thuis zijn. Met een heleboel herinneringen!!